Chceme změnit stanovy, jak postupovat, půjde to rychle?

Dobrý den,
velice Vám děkuji za odpověď z 3.1.2014. Chtěla bych se ještě zeptat, jestli by nebylo lepší změnit stanovy co nejdříve ještě před žádostí o dotaci na rekonstrukci centra. O dotaci bychom chtěla žádat až po zpracování Výroční a finanční zprávy za rok 2013, což bude trvat do poloviny února než paní účetní zpracuje podklady pro FÚ. Stanovy jsou 10 let staré a chtěli bychom tam přidat pronájem prostor jako vedlejší činnost, a prodej občerstvení na větších  akcích pro rodiny, na což snad ŽL být nemusí a do centra pořídíme malý automat na čaj a kávu. Jinak přesnídávky a tatranky jsou potraviny a ne občerstvení pokud dobře chápu. Tyto možnosti vedlejší činnosti nám poskytnou právě nové prostory. Navíc je ve stanovách uvedena maminka jako kontaktní osoba, která už nemá s centrem 5 let co do činění a nechce být uváděna  při žádosti o dotaci, kam se stanovy samozřejmě zasílají. Členové by chtěli i volbu předsedy, nyní je ve stanovách 3 členný výkonný tým, který má stejné pravomoci. Je tedy více věcí, které bychom chtěli změnit nejen změny týkající se transformace na spolek. Myslíte, že takto brzy pro účinnosti nového OZ bude tento proces rychlý a platí se nějaké poplatky týkající se tohoto procesu. Nové stanovy mám již připravené a členská schůze může být kdykoliv. Jinak je možnost zaslat znění nových stanov pro kontrolu na vaši poradnu?

Mnohokrát děkuji za odpověď
S pozdravem Olga

— Olga , Rodinné centrum o.s

Odpověď:

Dobrý den, Olgo,

co se týká změny stanov a statutárů. Zápis vedlejších činností je jistě v pořádku. Co se týká posouzení na co je a není potřeba živnost, tady bych se obrátil na příslušný živnostenský úřad s nezávazným dotazem.

Zakotvení konkrétního jména ve stanovách není praktické. Standardní je kotvit pozice a deklarovat způsob volby či jiné instalace osob do těchto pozic. Zde rozumím mamince, která už tam nechce být, i vaší potřebě stanovy měnit.

Proces bude, podle zákona rychlý, tak, jak zaznělo v předchozí odpovědi. Nicméně to má i nějaká úskalí a to jsou třeba zmíněné poplatky. Poplatek je stále 1000 Kč za podání. Můžete zkusit požádat soud o prominutí poplatku s odkazem, že jste nezisková organizace. Jak zareagují, když nebudou mít ještě váš elektronický záznam ani spis? Podle mě budou muset zapsat, dle zákona. Zřejmě si tím ale přidělají práci, protože pak budou muset tento zápis dodatečně párovat s podklady, které obdrží od MV. Z tohoto důvodu bych nespěchal. Na osvobození od poplatků nebo na jejich snížení se pracuje.

Předání agendy, dle zákona:

Ministerstvo vnitra předá příslušným rejstříkovým soudům do 3 měsíců po dni nabytí účinnosti tohoto zákona spisy a do 1 měsíce po dni nabytí účinnosti tohoto zákona v elektronické podobě o občanském sdružení, jeho organizační jednotce, odborové organizaci, mezinárodní odborové organizaci a její pobočné organizaci, organizaci zaměstnavatelů, mezinárodní organizaci zaměstnavatelů a její pobočné organizaci údaje o
a) názvu,
b) číslu registrace,
c) identifikačním číslu osoby,
d) dni vzniku,
e) právní formě a
f) sídle vyjádřené referenční vazbou kódu adresního místa na referenční údaj
o adrese
v základním registru územní identifikace.
(3) Údaje, které rejstříkový soud převezme ze základního registru osob, zapíše bez řízení; tímto zápisem je splněna povinnost podle § 3045 odst. 2 občanského zákoníku.

Stanovy k revizi na stránky neposílejte. Web je určen pro odpovědi na obecné dotazy. Mohu Vám ale doporučit, abyste se spojila s Mgr. Alenou Hájkovou, advokátkou, se kterou na NOZ dlouhodobě spolupracujeme. Pracovala na různých stanovách spolků a snad bude mít kapacitu revidovat i Vaše stanovy. Domluvit se je ale třeba přímo s ní. Máte-li zájem, napište do komentáře, nebo na můj e-mail, pošlu vám jej.

S pozdravem, Aleš Sedláček, ČRDM

Poslední revize: 4. 8. 2017

Komentář

Přidat komentář

Povinné, nezobrazí se.

Ochrana proti spamu.

Nenašli jste odpověď?

Prohledali jste všechna témata a stále nemůžete najít odpověď na svoji otázku?
Zkuste položit dotaz.

Položit dotaz