Dobrý den,
ráda bych se zeptala na některé náležitosti spojené se založením NO, forma zapsaný ústav.
Je nějaká daná forma (vzor) zakládací listiny pro založení z.ú. a kde bych ji mohla sehnat? Dočetla jsem se, že musí mít formu veřejné listiny a tedy být sepsána s notářem. Je to pravda? Pokud nemusí být notářsky ověřena, stačí podpisy na listině ověřit úředně na příslušném úřadě či někde jinde? A stejně tak i další potřebné listiny jako čestná prohlášení a doklady musí být ověřeny a jak?
Jak mám postupovat po vyplnění veškerých potřebných listin před podání návrhu o zapsaní do veřejného rejstříku? Mám s vyplněnými formuláři zajít k soudu a tam podat návrh o zápis?
V případě, že nebude zřízena dozorčí rada, stačí na její místo dosadit pozici revizora ke kontrole činnosti ústavu?
Velmi Vám děkuji za odpovědi!
Odpověď:
Dobrý den,
Váš dotaz bohužel přesahuje svým rozsahem kapacitu tohoto fóra.
K celému procesu založení ústavu není možné se zde vyjádřit do všech detailů. Bude nezbytné vyhledat pomoc právníka, který se problematikou zabývá.
V krátkosti se pokusím shrnout alespoň základní informace.
Vzor zakládací listiny ústavu dnes už možná najdete někde na internetu. Pokud ne, zkuste se inspirovat zakládacími listinami jiných ústavů - měly by už snad být dostupné, protože zakládací listina ústavu je povinně zveřejňovaných dokumentem ve sbírce listin rejstříku ústavů (a sbírka listin je přístupná z internetu).
O tom, zda zakládací listina ústavu musí nebo nemusí mít formu notářského zápisu se vede diskuze. Zákon to výslovně neříká, ale dá se to určitým způsobem dovodit. Proto - chcete-li mít jistotu, nechte si zakládací listinu sepsat notářem. Nevadí-li Vám trochu riskovat, sepište listinu bez notářského zápisu a nechte ověřit podpisy zakladatelů (na poště, na úřadu, u notáře....). Alespoň ověření podpisů zakladatelů bych ale doporučila určitě.
U dalších dokumentů je to různé - souhlas se zápisem do rejstříku (který musí podepsat statutární orgán a kontrolní orgán) musí být podepsán ověřeně, prohlášení o způsobilosti k výkonu funkce nemusí být podepsáno ověřeně. Informace najdete v zákoně o veřejných rejstřících (304/2013 Sb.) nebo se informujte u příslušného soudu, ke kterému budete návrh na zápis ústavu podávat - tak nejlépe zjistíte jaké přílohy soud k návrhu vyžaduje. Dále budete určitě potřebovat doklad o právu užívat prostory, v nichž má být sídlo ústavu (nájemní smlouva nebo prohlášení vlastníka nemovitosti). I k těmto dokumentům najdete podrobnější informace v zákoně o veř. rejstřících.
Návrh na zápis se vyplňuje prostřednictvím internetového formuláře, který najdete na stránkách veřejného rejstříku ( https://or.justice.cz/ias/ui/podani ). Formulář tu vyplníte, a pak buď odešlete elektronicky (možno jen se zaručeným el. podpisem) nebo si vyplněný formulář vytisknete, ověřeně podepíšete a donesete na soud nebo pošlete na soud poštou).
Soud o Vašem návrhu rozhodne po té, co bude kompletní (pokud by něco chybělo, vyzve Vás k doplnění). Soud rozhoduje usnesením, které Vám doručí na adresu sídla ústavu.
Mgr. Alena Hájková